Преглед документа IУо-626/2014 Word документ

  • IУо-626/2014
  • 07.05.2015.
  • "Службени гласник РС", бр. 51/2015
  • Одлука о коришћењу средстава репрезентације од 22.07.2014.
  • Одлука о утврђивању несагласности
  • Оцењивање уставности или законитости општих аката / акти органа локалне самоуправе
  • Некатегоризовано
  • – надлежност општинског већа, као извршног органа ЈЛС, за доношење општег акта
Уставни суд, у саставу: председник Весна Илић Прелић и судије др Марија Драшкић, Братислав Ђокић, др Горан П. Илић, Катарина Манојловић Андрић, мр Милан Марковић, др Боса Ненадић, др Драгиша Б. Слијепчевић, Милан Станић, др Драган Стојановић, мр Томислав Стојковић, Сабахудин Тахировић и Предраг Ћетковић, на основу члана 167. став 1. тачка 4. Устава Републике Србије, на седници одржаној 7. маја 2015. године, донео је 



О Д Л У К У 



1. Утврђује се да Одлука о коришћењу средстава репрезентације општине Бечеј, број: II 011-96/2014 од 22. јула 2014. године, није у сагласности са Уставом и законом. 
2. Одбацује се захтев за обуставу извршења појединачног акта, односно радње предузете на основу Одлуке из тачке 1. 



О б р а з л о ж е њ е 



Уставном суду поднета је иницијатива за покретање поступка за оцену уставности и законитости Одлуке из тачке 1. изреке. По оцени иницијатора, оспорена Одлука , коју је донео председник општине на предлог општинског већа , у супротности је са чланом 32. Закона о локалној самоуправи јер је донета на предлог и од ненадлежног органа. Осим тога, у Одлуци су као правни основ „погрешно“ наведене одредбе члана 44. став 1. тачка 3) Закона о локалној самоуправи и члана 52. став 1. тачка 3. Статута општине Бечеј, јер те одредбе Закона и Статута не дају овлашћење председнику општине да доноси опште акте. Такође, оспорена Одлука је у супротности и са чланом 196. став 3. Устава, јер је објављена на огласној табли општине, а не у „Службеном листу општине Бечеј“. Иницијатор предлаже да Суд до доношења коначне одлуке обустави извршење појединачног акта донетог на основу оспорене Одлуке. 
Доносилац оспореног акта се у одговору није изјаснио о наводима иницијативе већ је само обавестио Суд на основу којих одредаба Закона о локалној самоуправи и Статута општине Бечеј је донета оспорена Одлука. У прилогу су достављени Статут општине Бечеј и оспорена Одлука. 
У спроведеном претходном поступку Уставни суд је констатовао да је оспорену Одлуку о коришћењу средстава репрезентације општине Бечеј, број: II 011-96/2014 од 22. јула 2014. године , донео председник општине , на предлог Општинског већа општине Бечеј, а на основу члана 44. став 1. тачка 3 ) Закона о локалној самоуправи („Службени гласник РС“, број 129/07) и члана 52. став 1. тачка 3. и члана 54. став 1. тачка 19. Статута општине Бечеј („Службени лист општине Бечеј“, број 2/14-пречишћен текст). Одлука садржи десет одредаба , којима се : у члану 1. уређује предмет регулисања Одлуке; у члану 2. дефинише појам репрезентације; у члану 3. обезбеђивање финансијских средстава; у члану 4. одређује орган за праћење коришћења средстава; у члану 5. утврђују налогодавци и корисници репрезентације, а у чл. 6. до 9. начин коришћења репрезентације. Одредбом члана 10. Одлуке прописано је ступање на снагу одлуке и објављивање на огласној табли Општинске управе општине Бечеј и на званичној интернет страници општинске управе. 
Уставом Републике Србије на чију повреду члана 196. став 3. иницијатор указује, утврђено је да се статути и општи акти јединице локалне самоуправе објављују у локалним службеним гласилима. 
Законом о локалној самоуправи („Службени гласник РС“, број 109/07) уређују се јединице локалне самоуправе, критеријуми за њихово оснивање, надлежности, органи, надзор над њиховим актима и радом, заштита локалне самоуправе и друга питања за остваривање права и дужности јединица локалне самоуправе (члан 1.). Одредбом члана 11. Закона прописано је да је статут највиши правни акт јединице локалне самоуправе којим се, поред осталог, нарочито уређује организација органа и служби као и друга питања од значаја за јединицу локалне самоуправе. Према одредби члана 32. став 1. тачка 6) Закона, скупштина општине у складу са законом доноси прописе и друге опште акте. Законом је такође, прописано: да су извршни органи општине председник општине и општинско веће (члан 42.); да председник општине представља и заступа општину, да је наредбодавац за извршење буџета, да доноси појединачне акте за које је овлашћен законом, статутом или одлуком скупштине (члан 44. став 1. тач. 1), 3) и 5)); да општинско веће предлаже статут, буџет и друге одлуке и акте које доноси скупштина (члан 46. став 1. тачка 1)). 
Статутом општине Бечеј („Службени лист општине Бечеј“, број 2/14-пречишћен текст) прописано је: да скупштина општине у складу са законом доноси прописе, опште и друге акте (члан 31. став 1. тачка 6.); да председник општине представља и заступа општину и наредбодавац је за извршење буџета (члан 52. став 1. тач. 1. и 3); да општинско веће предлаже статут, буџет и друге одлуке и акте које доноси скупштина општине (члан 54. став 1. тачка 1.). 
Полазећи од тога да је оспорену Одлуку донео председник општине, на предлог општинског већа, Уставни суд је утврдио да председник општине , као ни општинско веће , нису имали законска овлашћења за предлагање и доношење оспорене Одлуке. Ово из разлога што према одредб ама члана 44. тач. 1) и 3) Закона о локалној самоуправи , председник општине представља и заступа општину и наредбодавац је за извршење буџета општине , док је овлашћење за доношење прописа и других општих ак ата, према одредби члана 32. став 1. тачка 6) истог закона , изричито у надлежности скупштине општине. Због тога се доношење ове одлуке , којом се уређује финансирање репрезентације, налогодавци репрезентације, корисници репрезентације, начин коришћења репрезентације, контрола употребе средстава репрезентације и друга питања у вези са коришћењем средстава репрезентације и која је и у формалном и садржинском смислу општи правни акт, не може довести у везу са законском надлежношћу председника општине који је наредбодавац за извршење буџета , а не и за доношење општих правних аката. Такође, ни општинско веће , према одредби члана 54. Закона о локалној самоуправи , није овлашћено да предлаже председнику општине доношење општих аката , већ само да предлаже акте које доноси скупштина општине (статут, буџет и друге одлуке). Из наведених разлога , Уставни суд је утврдио да оспорена Одлука није у сагласности са законом. 
Будући да је одредбом члана 196. став 3. Устава утврђено да се статути и општи акти јединица локалне самоуправе објављују у локалним службеним гласилима, а да је оспорена Одлука објављена на огласној табли Општинске управе општине Бечеј, то Одлука није у сагласности ни са Уставом. 
Како је Уставни суд утврдио да оспорена Одлука у формално-правном смислу није у сагласности са Уставом и законом, јер ју је донео ненадлежни орган, то није вршена оцена уставности и законитости појединих одредаба Одлуке. 
Имајући у виду наведено, Уставни суд је, сагласно одредбама члана 45. тач. 1) и 4) Закона о Уставном суду („Службени гласник РС“, бр. 109/07, 99/11 и 18/13-Одлука УС) , одлучио као у тачки 1. изреке. 
С обзиром на то да је у току претходног поступка правно стање потпуно утврђено и прикупљени подаци пружили су поуздан основ за одлучивање, Уставни суд је одлучио без доношења решења о покретању поступка, сагласно члану 53. став 3. Закона о Уставном суду. 
Захтев за обуставу извршења појединачног акта, односно радње предузете на основу оспореног акта Уставни суд је одбацио , сагласно одредби члана 56. став 3. Закона о Уставном суду, с обзиром на то да је донео коначну одлуку, одлучујући као у тачки 2. изреке. 
Полазећи од свега наведеног, Уставни суд је, на основу одредаба члана 42а став 1. тачка 2), члана 45. тач. 1) и 4) и члана 46. тачка 3) Закона о Уставном суду, као и члана 89. Пословника о раду Уставног суда („Службени гласник РС“, број 103/13), донео Одлуку као у изреци. 
На основу одредбе члана 168. став 3. Устава, Одлука наведена у тачки 1. изреке престаје да важи даном објављивања Одлуке Уставног суда у „Службеном гласнику Републике Србије“. 
ПРЕДСЕДНИК 
УСТАВНОГ СУДА 
Весна Илић Прелић